Bemötandekod
- för ett gott umgängesklimat på Charlies Teater och Kulturförening
Bemötandekoden utgår från föreningens grundläggande värderingar om alla människors lika värde. Den tydliggör ledarnas och deltagarnas ansvar och vad som förväntas av varje enskild person i verksamheten, främst med inriktning på den organisatoriska och sociala miljön.
Ett gott umgängesklimat är en grundläggande förutsättning för att Charlies ska uppnå målet att "alla ska kunna ha möjlighet att vara med hos och kunna utveckla sig hos oss och få en rolig, stimulerande och utvecklande fritid". Föreningens verksamhet ska präglas av ett gott ledarskap som bygger på delaktighet och öppenhet. Oliktänkande och möjligheter till olika perspektiv är en drivkraft för föreningens utveckling. Alla deltagare och ledare ska bemötas och behandlas med respekt. Charlies Teater accepterar ingen form av kränkande särbehandling, trakasserier eller diskriminering.
Nedanstående bemötandekod är ett förtydligande och en sammanfattning av gällande lagar, regler, interna policys och riktlinjer för verksamheten.
Detta gäller oss alla
Jag tar ansvar för att känna till och följa interna policyers, regler och riktlinjer som gäller för verksamheten.
Jag tar ansvar för att inte bidra till någon form av diskriminering eller trakasserier.
Jag känner till de sju diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning eller ålder.
När jag är verksam på Charlies Teater har jag ett sådant förhållningssätt i mötet med andra att jag visar hänsyn och bemöter alla med respekt.
Jag försöker säga ifrån om det förekommer dåligt bemötande, kränkande särbehandling, trakasserier eller diskriminering i verksamheten. Om jag inte kan säga ifrån eller om det jag säger inte ger effekt meddelar jag verksamhetsansvarig eller föreningens ordförande.
Forskning visar på att dåligt bemötande smittar
Den som blivit utsatt för dåligt bemötande kan lättare utsätta andra för detsamma. Därför är det viktigt att ta ett övergripande och gemensamt ansvar för denna fråga. Ingen som är verksam inom Charlies Teater ska behöva bli utsatt för dåligt bemötande. Här nedan finns ett antal förslag på hur du kan göra om du blir dåligt bemött. Om detta inte hjälper och du tycker att situationen är så allvarlig att du eller någon annan far illa, ta kontakt med verksamhetsledaren eller föreningens ordförande.
Synliggör - beskriv för personen hur du uppfattar situationen. Att påvisa beteendet är ofta det effektivaste sättet att råda bot på det.
Fråga personen vad hen menade med sitt uttalande/beteende/agerande.
Tala tydligt om vad du tycker personen ska göra annorlunda, t.ex. sluta höja rösten, lyssna, hälsa.
Om du behöver sök stöd hos verksamhetsledaren.
Stötta andra. Alla i en grupp har ansvar för att undvika att någon eller några blir dåligt bemötta. Genom att stötta andra som blir utsatta kan du också bidra till att stoppa dessa beteenden.
Reflektera över ditt eget beteende. Hur kan du förebygga? Har du själv tendenser till dåligt bemötande?
Om du är ledare
Du har naturligtvis ett extra stort ansvar för att identifiera, förebygga och motverka dåligt bemötande bland deltagarna i din grupp.
Var tydlig med var gränserna går och vad som inte är acceptabelt.
Försök ändra oönskade beteenden hos deltagare genom att ge tydlig återkoppling och uppmuntra bra beteenden och reagera på dåliga.
Var uppmärksam vid möten och träffar. Får alla komma till tals? Har någon tendens att avbryta? Tar någon över andras idéer och gör dem till sina? Spegla gruppen och berätta vad du ser.
Beslutad av styrelsen för Charlies Teater och Kulturförening
2019-10-07